Saturday, October 23, 2010

When we were young. ( Part I )

Telefon berbunyi, Aliya bergegas untuk menjawab penggilan tersebut.

"Hello, nak cakap dengan siapa?"

"Aliya, ni Nana ni. Weh, apa cer? Dah lama xlepak. Jom keluar Sabtu ni!"

Aliya dan Nana berkawan baik sejak sekolah rendah. Kini mereka sudah barada di form4, Aliyah belajar di SMKC di Cheras , Nana di SMKTBK di Melaka.

"Nana, ko ni, xbagi salam terus ajak lepak. Haha. Jom2. Aku pun xbuat apa Sabtu ni. Ko bila sampai Cheras? " balas Aliya.

" Ooo, aku sampai malam tadi . Xde kelas ari Jumaat, so aku cabut awal la".

"Ok2. Kita jumpa ari Sabtu ni. Kita nak g mane? Midvalley? KLCC? Times Square?"

" Kita g KLCC okay? Kawan aku ajak lepak kt KLCC. Budak sekolah aku gak."

"Haaaa, laki ke perempuan? Damn, dah ade pakwe xbagi tau!!"

"Haha, mane adela. Bdk laki kelas aku. Dia tinggal kt Damansara. Saja ajak lepak2. Dia ajak kawan2 dia sekali .Segan la aku nak g sorg2. So, aku ajak ko and bole catch up skali. Aku dah call Ira skali. Dia xdehal."

"Ceh, aku ni pilihan terakhir la ni. Igt ko balik mmg nak jumpa aku. Camni la kawan"

"Hehe. Jangan la marah syg. Aku memang nak catch up dgn ko pn." pujuk Nana.

" Haha. Aku gurau je. Okay, deal ari sabtu. Kol bape?"

" Hurm kita grk kol 11 am. Ko dtg uma aku ek. Pastu kita gerak sama2. Aku dh bgtau Ira dah. Naik bas awal, ble smpai awal. Nanti aku call kawan aku tu ckp jmpa kol 12 pm. Btw, nama dia Syafiq."

"Okay2, esok aku dtg uma kau. Kita jumpa dgn Syaaaaafiiiiqqqq ye."

"Ceh, ngada2 ko. Ok, see ya this Saturday at 11am. Jgn lambat2."

" Ok mak cik."

....................................................................................

Sabtu 10.50 am di rumah Nana.

"Weh Nana, aku dgn Ira punya sampai awal, ko xsiap2 lagi"

"Relax la Aliya, baru kol 10.50, 10 minit lagi aku siap ek" jawab Nana dengan tesengih-sengih.

Ira hanya mampu geleng kepala melihat gelagat Nana dan Aliya.

"Hoi korg, dah2 jgn gaduh2 cepat2 siap. Nanti tertinggal bas. Rapid KL ni main dtg sesuka hati je." warning Ira kpd Nana & Aliya.

Tepat pukul 11.10am, Aliya, Nana dan Ira sudah berdiri di bus-stop dpn Balai Polis Bt.9.
Pukul 11.15am, bas Rapid KL pun sampai.

"Fuh, Nana, Ira, selamat xmacam sardin" rungut Aliyah.

Selepas 45 minit di atas bas, mereka berhenti di hadapan Metrojaya dan terus berjalan ke Masjid Jamek untuk mengambil LRT Putra ke KLCC.
Gelak tawa mengiringi perbualan mereka.
Gembira setelah lama tidak keluar bersama2.

"Weh Aliya, Ira, aku rasa cuak pulak nak jumpa Syafiq ni. Ni first time aku jumpa dia luar sekolah."

" Eh, ko ni couple ke? Kawan je kan?" tanya Ira.

" Yela kawan je. Tapi dia macam ade hint kat aku je. Mane tau tiba2 dia mintak couple."

No surprise there. Nana memang terkenal dgn kecantikannya. Kemana dia pergi, mesti ade mata memandang. Sebelum dia berpindah ke SMKTBK, ramai sungguh peminat2 Nana di SMKC.

"Damn. Hot x Syafiq tu? Kalau hot, ko suka, couple jela." kata Aliya.

"Setuju2." sampuk Ira.

" Boleh tahan la. Aku suka je lepak2 dgn dia kat sekolah. Hurmm, tengoklah camne nnt." balas Nana.

Akhirnya mereka tiba di KLCC. KLCC penuh dengan manusia. Hari minggulah katakan. Aroma Roti Boy membuat mereka lapar.

"Weh, call la Syaaafiiqqqq, tnya dia kat mane." kata Aliyah.

"Okay, aku call. Weh, ko ni boleh x tukar tone ko bila sebut nama Syafiq tu. Geli aku! " sambut Nana.

"Yelah. Aku nak gurau pn xbole" kata Aliyah.
......

"Hello, Syafiq, awak kat mane dah? Dah sampai? Kitorg kat depan Burger King. Okay, kitorg tggu kt Burger King"

" Weh, dia dah sampai , dia suruh kita tunggu kt sini. Aku dah lapar ni. Bole mkn BK terus" ngomel Nana.

" Cun gak tu. Aku pun dah lapar. Ira, ko okay kan makan BK. Ke ko nak makan KFC? Ko kan hantu KFC. Haha." usik Aliya kepada Ira.

" Haha. Aku okay je mkn BK. Aku baru mkn KFC smlm. So, tukar selera arini." sengih Ira.

.......................................................................

Tiba2 kedengaran suara lelaki memberi salam dari belakang.

" Assalamualaikum Nana. Sorry lambat sikit." sapa Syafiq.

" Waalaikumsalam. Eh, xlambat pun. Kitorg pun baru je sampai. So, no worries. " jawab Nana.

"Anyways, ni Aliya n Ira. My friends."

Syafiq sampai dgn 2 org rakannya.
Syafiq berbaju biru, berseluar jeans , tinggi, berkulit gelap dan kemas.
Salah seorang kawannya berbaju putih, berseluar jeans, putih dan tinggi juga.
Seorang lagi berbaju n berseluar hitam. Plus bertopi Wild Channel. Ala2 gaya Hip Hop.

" Hai, saya Syafiq. Yang baju putih ni Iskandar, yang lagi sorg Amir" , balas Syafiq.

Ira dan Aliya berbisik2 di belakang.

" Weh, hensem gila baju putih tu. Cair aku kjap. Hehe." kata Aliya.

" Aah, weh. Tapi yang baju itam tu pn not bad jugak" balas Ira.
" Hurm, Syafiq ni okay gak. Tapi ade macam Rempit sikit sbb pakai skinny. Hehe. " tambah Aliya.

"Ishk ko ni, macam2!" kata Ira.

Kemudian, mereka berenam pun bergerak masuk ke BK.

......................................................

" Aaahhh, sedapnya Whooper burger ni. Dahla besar." ngomel Aliya.

Yang lain hanya mampu ketawa dengan gelagat Aliya.
bersambung......................

2 comments:

saje nk bg tau..(",) said...

walahh...neh perjalanan cite saper neh..in reality nye..hoho..\m/

dina said...

hehehe. aku cm dpt agak je ending die ape.