Wednesday, July 29, 2009

ALAM PERSINGGAHAN..(",)

Apa tujuan hidup ini?
  1. Menjalankan suruhan Allah SWT dan mengikut ajaran Rasulullah SAW serta sunnahnya.
  2. Menolong orang yang memerlukan seperti anak2 yatim, fakir miskin dan sebagainya
  3. Menjadi anak yang soleh dan sentiasa mendoakan kesejahteraan ibu bapa
Saya boleh menambahkan lagi list2 ini. Tapi adakah saya betul2 menghayatinya? Saya berusaha untuk menjalankan tanggungjawab saya. Hidup di dunia ini hanyalah sementara. Saya perlu muhasabah diri saya dan tidak terlalu mengerjarkan dunia hingga melupakan akhirat. Saya tahu, tiada orang yang sempurna. Tapi itu bukanlah alasan untuk tidak memperbaiki kelemahan2 yang saya miliki. Ya Allah, bantulah hambamu ini dengan menjauhkan diri daripada sifat tamak haloba, hasad dengki dan semua sifat2 mazmunah yang akan menghitamkan hati ini. Kusyukkanlah solatku ini. Aku berdoa mendapat ketenanganMu dan keredhaanMu. Aku tau aku sudah banyak membuat dosa di dunia ini. Janganlah Engkau biakan aku hanyut di alam yang sementara ini. Aku memohon keampunanMu dan berikanlah aku kekuatan untuk menjadi insan yang berguna pada bangsa dan agama. Amin.

1 comment:

saje nk bg tau..(",) said...

amin ya ra bal a' lamin..(",)